Busje komt zo

ZATERDAG 21 oktober 2017
Ik heb de luxe dicht bij KU op kot te zitten. ‘s Ochtends hoef ik maar 5 minuten te wandelen en zit ik in de les. Wanneer we de toeristische hot-spots in de stad willen ontdekken, maken we gebruik van de metro. De metrostellen zijn schoon, veilig, op tijd en goedkoop. Je koopt als inwoner of toerist een T-money kaart die je onbeperkt kan opladen (minimaal 2.500 won). Of je nu de bus neemt of de metro: je kan de T-money kaart voor eender welk vervoersmiddel gebruiken. In Seoul wordt een basistarief van ongeveer 1.300 won aangerekend iedere keer dat je incheckt (dat is min of meer 1 EURO). Bij het uitchecken wordt berekend wat de afstand is die je gereisd hebt. Voor iedere 10km boven de eerste 10km wordt 100 won extra van je T-money kaart aangerekend. Een rit kost mij meestal 1.250 won (basistarief van ongeveer 1 EUR) als mijn verplaatsing onder de 10km blijft.  Het meeste dat ik al heb moeten bijbetalen was 300 won (een luttele 30 eurocent), maar dan heb ik er meer dan 30 km met de metro opzitten.

De metro in Seoul is verbluffend goed geregeld. De metro in Seoul heeft 9 lijnen. Er liggen honderden kilometers aan ondergrondse metroverbindingen onder de stad. Op het eerste zicht lijkt het metrosysteem ontzettend ingewikkeld. Maar nu ik hier al bijna 2 maanden zitten, ken ik het metrosysteem al bijna op mijn duimpje. In eender welk station je bent: de plaatsnamen staan vermeld in het Engels én alles wordt duidelijk meertalig aangegeven (zie ook mijn blog van 21 september). Ook wanneer de metro stopt, wordt de halte in het Engels aangekondigd. Ontzettend gemakkelijk en het geeft je altijd een vertrouwd gevoel. Ik weet haast altijd waar ergens in de stad ik ben. Bijna iedere hoek van een straat heeft een ingang naar de metro. De lijnen liggen vaak diep onder de grond waardoor je meerdere niveaus naar beneden moet, meestal via een gewone trap, soms met een roltrap. De metro’s in Seoul rijden met een hoge frequentie. Op de lijn aan ons kot passeert er om de drie minuten een metro. Zalig. Vertragingen zijn zeldzaam en (spontane) stakingen bij het openbaar vervoer kennen ze hier al helemaal niet.

In Zuid-Korea heb je verschillende soorten buslijnen, zowel voor langeafstandsreizen als korte afstanden. Voordeel van de T-money kaart is dat je die ook voor de bus kan gebruiken. Als je binnen een uur na incheck overstapt van bv. metro op de bus moet je het basistarief zelfs niet opnieuw betalen.  In Seoul maak ik ook wel eens gebruik van een bus. Er zijn drie soorten bussen in Seoul: groene, blauwe en oranje. De groene bussen zijn de bussen die enkel ten zuiden van de Han River rijden. De blauwe bussen rijden enkel ten noorden van Han River. De oranje daarentegen rijden zowel ten noorden als ten zuiden van de rivier. Handig om weten. Wat geldt voor de trein en de metro, geldt ook voor de bussen: ze zijn schoon, veilig, op tijd en goedkoop. Zoals je leest, is het openbaar vervoer hier ontzettend gestructureerd. Daar kunnen ze bij ons nog wat van leren. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Piet Huysentruyt

Pap

Astrid Josten 2.0