Fietsen voor gevorderden
VRIJDAG 6 oktober 2017
We hebben deze middag onze trein terug naar Seoul. Om alles uit onze laatste momenten in Gyeongju te halen, huren we deze voormiddag fietsen. Voor mijn Franse en Duitse medereizigers geen probleem. Mijn Peruviaanse vriendin trekt hoge wenkbrauwen. Kunnen fietsen in Europa is vanzelfsprekend, in Peru daarentegen niet. We proberen haar nog te overtuigen om met ons mee te gaan. Zonder effect. We gaan met zijn drieën nog voor fietstoer langs de Hyeongsan-rivier die de stad van zuid naar noord doorsnijdt (en die aan de kust in de Japanse zee uitmondt). Het is voornamelijk langs deze rivier dat de Silla-beschaving zich hier in de regio ontwikkelde.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg9FysRpgtoXYfcX939xamoGT_IJUFKDOXu3jGKMe4Z0PsP_UgA76SsficRmgBg4A9RedK0yLeubzGfNkBHp0SmGue88nxAVfB4izCVYgnRi9f7QbWakNTUDRs0BE-ZVNlnyzbgV7eVy88k/s200/T5.jpg)
Na een snelle middaghap gaan we naar Gyeongju-station en sporen we via de Jungang-lijn terug naar Seoul. De Jungang-lijn (letterlijk centrale lijn) verbindt Gyeongju rechtstreeks met Seoul, waarbij centraal Zuid-Korea vanuit het zuidoosten naar het noodwesten wordt doorkruist. Omdat we de treinrit (374 km) bij daglicht doen, krijgen we een redelijk beeld van het Koreaanse platteland tussen de twee steden. Maar ondanks ons aanvankelijk enthousiasme om veel naar buiten te kijken wordt de treinrit al snel zoals in het liedje van Guus Meeuwis “( …) En kilometers spoor schieten onder mij door (…) maar dan met de ogen dicht.
Aangekomen in Seoul zijn we doodop en hongering. Een maaltijd en enkele wasmaschines later roept mijn bed: “Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng/Oe Oe/Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng/ Oe Oe/Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng/Oe Oe/Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng/Oe Oe/Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng/Oe Oe”
Reacties
Een reactie posten