Mr. Boeddhastic say me fantastic

11 november 2017 


10,7 miljoen Koreanen (22% van de Zuid-Koreaanse bevolking) beoefent het boeddhisme. Omdat wij in België niet vertrouwd zijn met het boeddhisme, zou ik
 het graag eens zelf willen ervaren. Seoul heeft tientallen tempels (zie mijn blog van 8 oktober) waar je een zogenaamde ‘templestay’ kan boeken. Je krijgt dan als toerist een inkijk in het leven van een Koreaanse boeddhistische monnik én je mag als niet-boeddhist een aantal dingen meedoen. We hebben ons noodgedwongen ingeschreven voor een tempelverblijf in de Jogyesa-tempel. Zie: https://eng.templestay.com/temple_info.asp?t_id=jogyesa Ik zeg noodgedwongen omdat de Bonguesa-tempel (waar we initieel de templestay wilden doen) volgeboekt is tot begin december. De Jogyesa-tempel http://english.visitkorea.or.kr/enu/ATR/SI_EN_3_1_1_1.jsp?cid=264352 werd gebouwd in de 14de eeuw, maar staat nu pal in Insadong Seoul’s meest populaire shoppingwijk. Het contrast kan niet groter zijn.




Ik heb om één uur met Katherine afgesproken. Om twee uur worden we verwacht in de tempel. We kozen voor een tweedaagse met overnachting in de tempel. Ons programma is gevuld met een Balwoo Gongyang (een soort van boeddhistische culinaire ervaring) http://english.visitkorea.or.kr/enu/FOD/FO_EN_6_4_4.jsp?cid=1325195 het maken van een lotusbloem of mandala (symbool voor de kosmos), charnon (zen-meditatie), yebul (de boeddhistische ceremonie) en een theeceremonie. De programma is in zowat alle tempels min of meer hetzelfde: http://english.visitkorea.or.kr/enu/AC/AC_EN_4_4.jsp.
Na aankomst worden we direct naar onze kamers geleid. Deze zijn sober: enkel een klein slaapmatje op de grond en een dun donsdekentje (wat had je anders verwacht in een klooster?). We zijn met z’n 25 en de groep telt verschillende leeftijden en nationaliteiten.  Ik leer meteen een meisje uit Breda kennen. Supergezellig!

De hoofdmonnik onthaalt ons. Zijn hoofd is volledig kaalgeschoren waardoor ik even twijfel of het nu een man of vrouw is (voor alle duidelijkheid: de Jogyesa-tempel is een mannenklooster). We worden naar de tempel geleid en maken onze eerste van drie dagelijkse boeddhistische ceremonies mee. Veel verstaan we er niet van, maar het gezang van de monniken is  vrij indrukwekkend. Niet te vergelijken met een kerkdienst bij ons in België. In een andere tempel op de site krijgen we een algemene inleiding over het boeddhisme. Voor het eten sluiten we af met de zgn. prosternatie. Prosternatie betekent letterlijk ter-aarde-werping. Er wordt van je verwacht dat je 110 keer na elkaar buigt, knielt, rechtstaat en de tel bijhoudt mbv een gebedssnoer. De handeling moet onderwerping aan Boeddha symboliseren en de herhaling zou rustgevend moeten zijn. Niets is minder waar. Zij die me echt goed kennen, weten dat bij mij alles snel moet gaan, ik geen geduld heb én de prosternatie voor mij dus alles behalve rustgevend is. Oefening baart kunst, zeker?




Na mijn ‘boeddha-fitness’ word ik beloond met een rijkelijke vegetarische maaltijd (en fruit nadien). We sluiten de avond af met een uur zen-meditatie. Het mediteren gebeurt vanuit de lotus-houding. Je raadt het al: én niet bepaald simpel met mijn lange stekken én mijn gebrek aan geduld. Het vergt veel concentratie (wat net de kern is van dit soort meditatie). Bedoeling is om het denkende brein uit te schakelen. Kwestie van oefenen en tot jezelf komen. Gelukkig is de monnik schappelijk en mogen we als we niet meer kunnen, vals spelen. Rechtstaan blijkt nadien voor iedereen een redelijk zware klus. Mijn benen zijn helemaal stijf van al dat mediteren. Dat beloofd voor morgen. Om negen uur gaan de lichten uit. Morgenvroeg gaat de wekker om vier uur. Ik twijfel of ik wel ga kunnen slapen. Geen nood, de meditaties en prosternaties hebben ons uitgeput. De slaap vatten lukt wonderwel, ongeacht het vroege uur. Misschien kan ik thuis ook beter wat mediteren.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Piet Huysentruyt

Pap

Astrid Josten 2.0